به گزارش ایسنا، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این مورد اعلام کرده است: «شرکتهای خودروساز با توجه به انحصاری بودن بازار تولید خودرو و با تولید خودروهای بیکیفیت و محاسبه صحیح نکردن قیمت خودروهای تولیدی مطابق مصوبات کمیته خودرو در بازار یکهتازی میکنند و این اقدام شرکتهای خودروساز منجر به افزایش 8.7 درصدی شکایات مردمی در سال 89 شده است.»
بر این اساس بیشترین شکواییههای واصله در زمینه تحویل ندادن خودرو در موعد مقرر، محاسبه صحیح نکردن قیمت، پرداخت نکردن سود تاخیر در تحویل خودرو، پرداخت نکردن سود مشارکت و پرداخت نکردن سود انصراف از خرید خودرو است.
طبق اعلام سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در سال 90 از کل شکواییههای رسیده به این سازمان 87.5 درصد مربوط به خودروهای سبک و بقیه شکایات به میزان 10.5 درصد مربوط به خودروهای سنگین و دو درصد هم مربوط به خودروهای وارداتی بوده است.
بیشترین شکایات دریافتی علیه شرکتهای خودروساز متعلق به شرکتهای ایرانخودرو به میزان 28.5 درصد، شرکت تاپکو به میزان 26.9 درصد، شرکت سایپا به میزان 12.2 درصد و شرکت پارسخودرو به میزان 8.11 درصد بوده است.
به گزارش ایسنا، این در حالی است که پیش از این هرچند میزان تخلفات خودروسازان اعلام میشد اما نام آنها ذکر نمیشد.
اواسط تیر ماه امسال مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده بود: تاکنون دو خودروساز به دلیل گرانفروشی محکوم شدهاند. جریمه یک خودروساز 350 میلیون و جریمه خودروساز دیگر نیز سه میلیارد و400 میلیون تومان است.
همچنین سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در گزارشی با موضوعی دیگر خبر داد که طبق عملکرد این سازمان در دو بعد شاخصهای عمومی (برنامههای تحول اداری) و اختصاصی (وظایف تخصصی) در سال 89 توسط دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد سنجش قرار گرفته و به عنوان سازمان برتر در بین سایر مجموعههای وزارت بازرگانی انتخاب شده است.